香港科技大学(科大)的结构生物学家联同香港大学艾滋病研究所、香港大学李嘉诚医学院(港大医学院)临床医学学院微生物学系与香港大学新发传染病国家重点实验室的研究人员已证明,源自本地 mRNA 疫苗接种者、针对SARS-CoV-2 Omicron变异株的广谱中和抗体ZCB11,对所有受关注变异株(variants of concern, VOCs)包括当前主要流行的Omicron BA.1、BA.1.1 和 BA.2,均显示出有效的抗病毒活性。了解更多...  

 

Antibody ZCB11 (right column) protects Syrian golden hamsters against SARS-CoV-2 Delta and Omicron lung infection and injury.  PBS (left column) is a negative control. ZB8 (middle column) is another antibody, protecting against Delta but not Omicron.  Cryo-EM structure analysis demonstrates the binding mode of ZCB11 to Omicron spike trimer.

抗体ZCB11(右)可保护叙利亚仓鼠的肺部免受Omicron和Delta病毒变异株的感染与损伤。PBS(左)是无抗体对照,ZB8(中)是抗体对照,只能保护仓鼠免受Delta病毒变异株的感染与损伤,但不能免受Omicron病毒变异株的感染与损伤。冷冻电镜结构分析揭示了ZCB11和Omicron S蛋白的结合模式。
科研发现